kilimanjaro2020.reismee.nl

Laatste dag - project bezoek in Arusha - Afscheid nemen

Moshi - Arusha - Moshi

Lieve mensen,

Allereerst bedankt voor voor jullie reacties! Erg leuk om betrokkenheid te ervaren en mooi om jullie deelgenoot te kunnen maken van onze bijzondere reis!

Onze laatste dag, the day after de Kili. Uitslapen is er nog niet bij; 7.00 uur ontbijt. Vandaag gaan we naar Arusha, zo'n 80 km bij Moshi vandaan en zo'n 2 uur rijden hier. We gaan naar Jaffery school , een secondary school met een speciale unit voor kinderen met een beperking. Doingoood foundation heeft eerder een kind daar gesponsord voor haar onderwijs. We gaan een kijkje nemen. Onze prive bus komt om 8.00 uur met chauffeur. Heel verrast zijn we als Kelvin ook uitstap. Hij zal ons vergezellen vandaag, heel erg leuk!

Anton zal eind van de middag terug vliegen naar NL en neemt zijn bagage alvast mee. Een busrit in Tanzania is nooit saai. Veel te zien onderweg, prachtig geklede vrouwen met een vracht op hun hoofd, kinderen die spelen, winkeltjes en ook shops waar je je grafkist kunt uitzoeken. Een paarse of toch een naturel houten? We zien grote zeilen op de grond waarop een soort poeder op ligt, blijkt een goedje te zijn voor het maken van bananenbier, een locaal product hier aan de voet van de Kilimanjaro. We kijken links en rechts... en zien onze Kili gloren. Het doet veel en we stoppen, stappen uit en maken foto's...

Als we op het project aankomen staat teacher Ruth ons op te wachten. Het is pauze en er spelen veel kinderen op het schoolplein. Wij lopen door naar achteren, daar waar de special unit staat voor een uniek stel kinderen. We verzamlen op een kantoortje waar we kort een uitleg krijgen. Als de manager hoort dat we een fysiotherapeut ( Lieven) en een marketing lady (Simone) in onze groep hebben is het enthousiasme groot, precies wat ze zoeken! ;-) Teacher Ruth geeft ons een rondleiding. Elke klas heeft zijn eigen verhaal en wij luisteren. De sfeer is heel positief en er heerst structuur. Mooi! Het is de bedoeling dat de kinderen op deze school een vaardigheid leren om zo in de maatschappij te kunnen functioneren. Fijne motoriek wordt gestimuleerd en ook de cognitieve vaardigheden. Er is een grote diversitiet aan beperkingen. Happyness is een van de ouderen studenten, zij is door sponsoring van Doingoood foundation geholpen om hier te kunnen zijn en ze doet het erg goed. Ze naait van alles. Wij bewonderen haar en de anderen in de klas en kopen wat uit het "winkeltje". Tijdens de koffie vertelt teacher Ruth over de school, de wensen die er zijn en bedankt ons voor onze komst en steun aan Happyness. We maken een groepsfoto en vertrekken weer. Het is ons allemaal opgevallen met hoeveel liefde en warmte deze kinderen geholpen worden. Kinderen die ook vaak gezien worden als een "vloek of schande voor de familie" kinderen die vaak enorm gepest zijn.

Tijd voor lunch! We gaan naar een mooie plek, Blue Heron. Lunchen in een prachtige tuin, praten na en genieten. Verse mango juice en de heerlijke cappuccino of fanta smaken goed, nog even extra van genieten nu het nog kan...

We rijden verder door Arusha, proeven de sfeer en gaan op soevenirs jacht. Uiteindelijk rijden we met onze bus richting airport. Het eerste afscheid wordt een feit. Anton zwaaien, zoenen en huggen we uit. Dankbaar voor de vele mooie en bijzonderen momenten met elkaar. We gaan elkaar zeker weer zien!

Terugrijdend in de bus naar Moshi, worden we door Kelvin uitgenodigd om elders te gaan eten met elkaar. Even opfrissen in de lodge en dan zijn we welkom bij hoofdgids Genes thuis! Dat willen we wel! Netjes gekleed en opgefrist brengen de bus ons naar de plek van bestemming. Assisi was er ook, heel leuk om hem weer te zien en tot onze grote verbazing had onze Kili kok Jonathan opnieuw een hele maaltijd voor ons bereid! Een bijzonder weerzien was het. Het feest werd compleet toen we aan onze Kili tafel, inclusief Kili tafelkleedje en op onze Kili stoelen zaten aan een heerlijke maaltijd! We maken kennis met de vrouw van Genes en Kelvin komt gezellig bij ons aan de tafel zitten. We hebben een primeur, Genes en zijn vrouw zijn vandaag precies 13 jaar getrouwd! Met een hoge taart en appelsap met bubbels vieren we dit feit met elkaar. Weer een bijzondere dag was het. Onze laatste momenten samen als groep, de reis is ten einde. Veel hebben we gedeeld met jullie, nog veel meer is er te zeggen. De grappige verschillen tussen specifieke Belgische woorden vs Nerderlandse o.a. en nog veel veel meer. Gek voelt het.. zeer, zeer dankbaar, blij met nieuwe vriendschappen en met prachtige ervaringen op zak gaan we weer onze eigen wegen. De corona crisis tegemoet.. gelukkig hebben we onze app groep

Een reunie gaat absoluut volgen!

Nogmaals bedankt voor jullie medeleven en reacties en donaties. De opvolging hiervan gaat in gang gezet worden. Ruim €18.000/= hebben we op gehaald voor de goede doelen. Alle goeds gewenst in deze bizare tijd!

Tot ziens en lieve groeten van ons allemaal! Anton, Lieven, Simone, Ilse, Joke en Anneke

jeannette

oh, wat een mooie reis hebben jullie samen gemaakt. Het laatste stukje Arusha brengt ook bij mij weer herinneringen boven. En de blue heron was een prachtige plek...geniet allemaal nog lang na van deze bijzondere ervaring.

Tineke

Geweldig om te lezen, respect voor Jullie allemaal en dank je wel voor het op deze manier laten meegenieten van dit avontuur.!!

Rieneke

Dankjewel voor alle mooie verhalen. Ik zal ze missen! Maar gelukkig hebben we al veel gehoord van Simone en zullen we alle foto's gaan bekijken met de hele familie.
Een super trotse moeder

Nicole Sipers-Helgers.

Bedankt dat ik op afstand heb kunnen meegenieten van jullie avontuur.
Mijn complimenten voor iedereen!!
Geweldig gedaan.
En mooie foto’s.... ze spreken voor zich!
Leuk geschreven allemaal Anneke!

Miranda Maartense

Supergoed gedaan allemaal. Bedankt voor de mooie verhalen. Het bracht me weer een beetje terug naar 2 jaar geleden.

Ton

Bedankt Anneke, Lieven, Ilse, Simone, Joke, Anton voor jullie mooie verhalen en foto's!
Ik heb enorm genoten van jullie avonturen, teamgeest en sportieve prestaties!
Jullie waren en zijn een geweldig team. Het was mij een eer om jullie te begeleiden tijdens de wandeltrainingen.
Jullie zijn natuurlijk van harte welkom als jullie weer een keertje willen meelopen, als de situatie rondom het coronavirus dat weer toelaat.
Geniet intussen van al het moois dat jullie samen hebben beleefd.
Groetjes,
Ton.

Anneke

indrukwekkend! fijn om mee te kunnen lezen.

Jacques en Marian

Lieve Aad en Anneke
We zijn heel erg onder de indruk van heel de onderneming. Hopelijk zien we elkaar een keer om nog meer te horen. Nu is het veel meer voor ons gaan leven. Groetjes Jacques en Marian.

Miranda

Jullie hebben een topprestatie geleverd. Daar kunnen jullie trots op zijn. Bedankt voor de superenthousiaste verhalen, Anneke. Fotoalbum is in de maak! Nu weer terug naar het gewone leven. ? Sterkte de komende tijd.