kilimanjaro2020.reismee.nl

Dag 8, Laatste dag op de Kili

Mweka camp 3100m - Mweka gate 1640m - MCF Lodge in Moshi

Voor de laatste keer worden we gewekt met thee op bed. We gaan de altijd vriendelijke Godefrey nog missen! "How was your night?" "Did you sleep well?" "Tea, coffee or plain water this morning?" "With or without sugar?"

Gisteravond hebben we al groep van 6 ons nog voorbereid op de bedankceremonie inclusief het geven van de fooien die vandaag plaats zal vinden. Dit is een heel ritueel en uiteraard willen wij onze helpers en helden graag goed belonen. Het geven van een fooi is heel normaal hier in Tanzania en een wezenlijk deel van het salaris. Na goed overleg zijn we het eens met elkaar en zetten op papier wat de fooi voor iedereen inhoudt. Ons locale team bestaat uit 24 personen met diverse rangordes. Alle dollars verzamelen we in een enveloppe die we bij de ceremonie zullen overhandigen. Een aantal porters willen we persoonlijk " bedanken" hiervoor houden we een persoonlijke fooi apart.

Eerst nog ontbijt, we starten weer met pap. Geen favoriet voor de meesten maar we eten (meestal) netjes ons kommetje leeg. De zon schijnt en we zien vanuit de eet tent nog net een stukje van de besneeuwde top van de Kilimanjaro! Daar hebben we gestaan met elkaar... Net na 08.00 uur starten we met onze laatste afdaling. Mweka camp ligt op het randje van moorland en forrest. We groeten onze jongens in het Swahili " Tutaonane badaye" see you later. We houden het tempo laag en wandelen door de steeds hoger wordende forrest achter Isaya aan naar ons eindpunt. We zien nog apen en horen weer meer vogels fluiten. Het is ook een stuk warmer en we lopen weer in onze t-shirts. Om half 1 bereiken we Mweka gate, het einde van de route. Op de foto natuurlijk bij het eindpunt teken. We registreren ons een laatste keer in het grote Kilimanjaro boek. Het begint te regenen. Gelukkig is er een overdekte plek waar de bedank ceremonie plaats kan vinden. Onze helpers beginnen weer te zingen, we klappen en dansen en roepen mee. We worden allemaal persoonlijk benoemd in de songs, het swingt echt super zo met elkaar! Dan mogen Anton en ik speechen. Bedanken en alle lof uitspreken naar dit geweldige team. We zijn als een familie geweest de afgelopen 8 dagen. Trots zijn we! Uiteindelijk overhandig ik de enveloppe. Er vindt nog wat overleg plaats en dan krijgt iedereen te horten wat zijn fooi is. Met luid gejuigd wordt het ontvangen. Super blij is iedereen en wij opgelucht dat we het goed ingeschat hebben. Iedereen komt ons persoonlijk bedanken en dat is ook het moment dat we onze persoonlijke fooi overhandigen. Het is een handje klap idee. Ongezien geef je zo je "tip"

Nog een laatste keer met het hele team op de foto en dan de bus weer in, terug naar de lodge nog zo'n 45 minuten rijden. De sfeer is super! We zingen en lachen wat af met elkaar. De bus met porters haalt ons in en daaruit klinkt een luid gejuich! Iedereen is echt mega blij.

In de lodge worden onze spullen uitgeladen en de certifikaten uitgedeeld. Dan volgt het afscheid van de gidsen. Zo gaat dat maar het voelt ook raar na zo'n intensieve tijd met elkaar.

De dames in de lodge hebben een feestmaal voor ons bereid. Buiten in de tuin staat een gedekte tafel met kaarsen. Een kampvuur erbij en Kilimanjaro bier en Z.A. wijn. We vieren onze top prestatie! Er wordt gezongen door een groep kinderen en er wordt gedanst. Need I say more?

Morgen nog een project bezoek, onze laatste dag van de reis.

Georgina

Het was voor mij al heel emotioneel om het laatste verhaal te lezen. Wat moet het voor jullie dan al niet geweest zijn als je er midden in zit?

Dick

Bedankt allemaal!!!!

Het zal vanaf morgen saai worden met alleen maar mn krantje :-)

Rik

Dat moet toch een hele bijzondere tijd zijn geweest! En dan kom je terug in Nederland en word je met een totaal andere, nare situatie geconfronteerd!! Dit hebben jullie in ieder geval gehad!!!