kilimanjaro2020.reismee.nl

Dag 4 op de Kilimanjaro

Moir Hut 4200m - Lava tower 4600m (lunch) - Barranco camp 3950m

We zijn innmiddels gewend aan het Kilimanjaro ritme. Thee op bed, teiltje water, ontbijten, medische check en om 9 uur starten met de hike van vandaag. Waarschijnlijk zo'n 7 uur lopen. Vandaag een laagje extra kleding aan. Het heeft gevroren vannacht! Elke ochtend bepalen we wat we die dag nodig hebben aan kleding, wat nemen we zelf mee in onze dagrugzakken?

Vooral de 2 a 3 liter water, regenkleding, een extra vest, een buff of muts, zonnebril, fototoestel, mobiel, energie repen en dextro's, wc papier en desinfecterende handgel! Om 9 uur zijn we klaar om te vertrekken. Onze rugzakken met overige spullen blijven achter en worden door een persoonlijke porter naar de eindbestemming van die dag gebracht. Hoewel wij al meer geroutineerd raken met het inpakken, pakken deze jongens alles super behendig en vlot in en helpen ons graag.

Genes deelt mee dat hij vandaag de groep zal verlaten en terug zal gaan naar Moshi. Hij wordt verwacht op een belangrijke meeting voor hoofdgidsen. Jammer dat hij vertrekt! We zijn inmiddels goed vertrouwd met elkaar en dan is het even schakelen. Gelukkig zijn er nog 3 gidsen mee en Isaya neemt als senoir assistent guide de verantwoording over. We blijven in veilige en professionele handen.

Over een rotsachtig pad gaan we voetje voor voetje verder omhoog. Pole pole (langzaam, langzaam) is het geheim om alles goed vol te houden. De lucht wordt ijler. Rechts van ons zien de Mount Meru prachtig liggen, links de Kilimanjaro top. Na 1, 5 uur lopen nemen we afscheid van Genes. Allemaal maken we nog een foto met hem erbij en lopen door richting Lava tower. De eerste sneeuw zien we van dichtbij om ons heen. We dalen en stijgen, swatten en bereiken om 13 uur onze lunch plek. Natuurlijk weer een fotootje maken bij het Lava tower bord als bewijs. De zon schijnt en in onze eet tent is het erg warm, een beetje te warm eigenlijk. Een enorm inkak moment volgt.

Goed ingesmeerd en allemaal ontdaan van nr 1 of 2 gaan we na de lunch weer voort. Even op gang komen... Over rotsen en een soort van los liggende platte stenen door een vallei welke vroeger een gletser was. We dalen weer een stuk en de beplating neemt weer toe. Het weer wordt bewolkter en vlagen mist omringen ons. Door een bos van Senicio Kilimanjari en grote lobelia's en af en toe een waterval wandelen we uiteindelijk droog Barranco Camp op 3900 m binnen. We zijn vandaag naar 4600m geklommen en weer gedaald naar 3900m. Ons lichaam kan zo acclimatiseren. Voor ons ligt de bekende Baranco wall. Er slingert op deze muur een pad al zigzaggend naar boven... Nu eerst rust. De tenten staan alweer klaar evenals de thee met lekkers. Eerst omkleden en warm worden in de grote tent. We zijn omringd door rotsen en kunnen bij helder weer de Kili top zien. De hoofdpijnen spelen (weer) meer parten bij Lieven, Ilse en Joke. Anton en Simone hebben tot nu toe geen last van deze ongemakken en ook ik, Anneke ga weer goed. Door de hoogte slapen we inmiddels minder goed. Mede ook door de toiletgangen die ook in de nacht noodzakelijk zijn helaas. ;-)

Er is in Baranco camp "bereik" via de hotspot van Kelvin, een van onze gidsen stuur ik nog een foto naar ons thuisfront. Na het avond eten en de medical check en briefing, blikken we terug op de dag. We lachen wat af samen en laten vol trots foto's van onze dierbaren zien aan elkaar. Morgen de Barranco wall over...met als een van de hoogtepunten, de " kissing rock" :-)

Ton

Deze dag 4 beschrijft een pittige maar ook prachtige route. Geweldig om te lezen hoe jullie het doen!