kilimanjaro2020.reismee.nl

Dag 2 op de Kilimanjaro

Dag 2

Dinsdag 3 maart

Mti Kubwa camp 2650 m - Shira 1 Camp 3610 m

Half 7 worden we gewekt met thee/koffie of een watertje op bed! How was your night? Have you sleept well? Like a baby without crying? :-) Godefrey komt ons zeer vriendelijk wekken.

We hebben redelijk geslapen, 7 uur komt er een teiltje water om ons te wassen en half 8 ontbijten. Het ontbijt is goed, havermout pap, boterham met ei en een worstje.Goed eten is een must, brandstof die we nodig hebben. Om 8 uur is onze medische check. We zitten nu op 2650 m hoog en onze hartslag is al iets verhoogd. Zuurstof gehalte daalt ook al iets. De longen check is goed.

Na het pakken van onze spullen, camelbags worden gevuld met vers water, minstens 3 liter drinken per dag... We starten om 9.15 uur lopen. Doel is Shira camp 2 voor deze dag. Op de valreep zien we nog colobus apen heel dichtbij, Anton gooit zijn klokhuis in de bosjes en die wordt direct in gepakt door een blue monkey.

Eerst nog zo’n twee uur door het woud, daarna wordt het landschap anders, hedder zone. Lage stuiken, de weg gaat flink omhoog. Het is behoorlijk klimmen! Shira Camp 2 ligt een stuk hoger, zo’n kleien 1000 meter, flink stijgen vandaag!

Pole, pole gaan we voort. Swatten onderweg en de “nummers 1” nemen toe door het vele drinken en de Diamox die we nemen om de hoogte ziekte te beperken. Het weer is goed, zonnig en bewolkt. Opnieuw typische Kilimanjaro planten zien we, de red hot poker, (kniphofia) bijvoorbeeld en een wilde orchidee! Ook een kameleon kruist ons pad, prachtig om zo dichtbij te kunnen bekijken.

We worden ingehaald door de porters (dragers) van ons team die een sneller tempo aankunnen naar boven. Ons locale team loopt vooruit o.a. om onze lunch voor te bereiden. Ongelofelijk dat onze “eet tent” al weer op staat en er weer een hot lunch voor ons klaar staat als lunch!

Goed eten is ons motto... die energie ga je nodig hebben... er is genoeg maar de eetlust wordt al wat minder bij een aantal.

Soep, gebakken aardappelen, groenten, salade... Gelukkig kunnen we een kwartiertje uitbuiken voordat we verder de klim voorzetten. Waterzakken bijvullen...en weer door, nog verder om hoog.

Helaas, valt de lunch niet goed bij iedereen. Bij Ilse, Joke en bij mij(Anneke) nemen de ongemakken toe. Misselijk, beetje hoofdpijn... Goed blijven drinken! Voetje voor voetje verder.. klimmen en soms weer een vlak stukje. Het uitzicht is prachtig achter ons en de Kili top komt in ons vizier.

Eind van de middag, rond 17 uur komen we op Shira Camp 2 aan. We registreren ons weer en er staat o.a. thee voor ons klaar met pinda’s of popcorn.

Blij dat de “wandeling” van vandaag er op zit! Hier en daar hoofdpijn, Joke voelt zich beroerd, houdt niets binnen en krijgt de zorg die nodig is. Ook ik voel me niet goed. De hoogte speelt parten, eten lukt ons niet, gelukkig de anderen wel. Spaghetti met beef sauce. Joke en Anneke krijgen we zuurstof toegediend en kruipen om 20.00 uur in onze slaapzakken.

Morgen is het over, wordt ons beloofd...

Ton

Een duidelijk en leuk verhalend verslag. Het prikkelt de nieuwsgierigheid naar de volgende dag. Een mooie fotoreportage ook. Ben benieuwd naar de belevenissen op dag 3 . . .

Dick

Haha, zo goed geschreven dat ik zat te duimen of iedereen op tijd fit is voor dag 3.
Mooi om jullie belevenissen te lezen!

Rieneke de Graaf

Ha sportievelingen
Wat leuk om jullie belevenissen te lezen, ben benieuwd naar de rest en jullie foto's!

Jelmer

Wat een pittige tweede dag, gelijk meters omhoog! Kan me voorstellen dat dat parten speelt.
Erg tof om jullie verhaal nu achter elkaar te lezen inclusief foto's!